Huurders

Te huur

 

Wanneer Hestia een appartement, woning, commercieel pand, garagebox of autostaanplaats te huur aanbiedt, gebeurt dit altijd online via onze partner Thuismakelaar.be. Voor al uw vragen over een huurpand kunt u daarom rechtstreeks terecht bij Greet via Thuismakelaar.be

Wist u dat? Het Hestia team en Greet van Thuismakelaar.be werken letterlijk onder hetzelfde dak! Beide kantoren bevinden zich aan Rozenberg 96B. Dat is niet alleen praktisch, maar ook gezellig.

 

Ik heb een probleem in mijn woning

Neem contact op

Heb je een defect, storing of dringend probleem in je appartement of in de gemeenschappelijke ruimtes van het gebouw?

Neem dan contact op met onze service medewerker Nancy:
Mail: service@hestia.be
Telefoon: 0496 62 03 37

Timing

Wij behandelen elke melding met de grootste zorg en doen ons best om elk probleem binnen drie weken op te lossen.

Eigenaar of syndicus?

Als huurder kunt u elk probleem bij ons melden. In gebouwen met meerdere eigenaars geven wij, als eigenaar van uw woning, problemen die de gemeenschappelijke delen betreffen door aan de syndicus voor verdere opvolging en afhandeling.

Wat valt onder mijn verantwoordelijkheid als huurder?

Als huurder bent u verantwoordelijk voor de wettelijke keuring van uw gasketel, het reinigen van de ventilatiefilters en eventuele andere afspraken zoals besproken bij de overeenkomst.

Daarnaast raden wij u aan de Ziezo!-brochure van het Agentschap Wonen Vlaanderen te raadplegen. Deze brochure geeft per woonruimte een overzicht van mogelijke mankementen en verduidelijkt welke kosten voor rekening zijn van de huurder en welke van de verhuurder.

Bekijk de Ziezo! brochure

Ik heb een kost aan mijn woning

Voor de rekening van de huurder

Als huurder zorg je voor de woning, alsof het je eigen thuis is.
Je betaalt tijdig de maandelijkse huur en de gemeenschappelijke kosten, zoals nutsvoorzieningen (water, gas, elektriciteit, internet, …).

De herstellingskosten die voor jouw rekening zijn, betreffen vooral reparaties die nodig zijn door normaal gebruik van de woning.
Voorbeelden van mogelijke schade waarvoor jij verantwoordelijk bent:

  • Een losse schakelaar
  • Een lekkende kraan
  • Een los hangende wc-pot
  • Een defecte garagepoort
  • Verstopte leidingen
  • Een kapotte beglazing door eigen fout

Natuurlijk gaat het alleen om schade die ontstaat tijdens de looptijd van het huurcontract.
Bekijk de woning daarom grondig vóór het ondertekenen van het huurcontract. De plaatsbeschrijving vormt hierbij een belangrijk hulpmiddel.

Voor de rekening van de eigenaar

De kosten van herstellingen die bij het begin van de huurperiode nodig zijn, zijn voor rekening van eigenaar Hestia. Wij zorgen ervoor dat de woning volledig in orde is voordat onze huurders intrekken. Ook tijdens het huurcontract nemen wij de verantwoordelijkheid voor grotere herstellingen om de woning in goede staat te houden, zoals:

  • Weggewaaide dakpannen of een gebarsten schoorsteen
  • Rotte trapleuning
  • Doorgeroeste garagepoort
  • Kapotte beglazing door stormschade
  • Lekkage in het sanitair

Bij appartementen

Voor eigenaars en huurders van appartementen geldt een specifieke verdeling van kosten en lasten. Het onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw brengt extra kosten met zich mee.

  • Als verhuurder nemen wij de betalingen voor herstellingen aan het dak en de lift voor onze rekening.
    Het water- en elektriciteitsverbruik, evenals de kosten voor schoonmaak en tuinonderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes, zijn voor rekening van de huurder.
  • De kosten van de syndicus zijn overeen te komen.
    In het huurcontract wordt vastgelegd of de huurder deze kosten betaalt, of dat ze worden gedeeld.
    In gebouwen die volledig eigendom zijn van Hestia is er geen syndicus en dus ook geen bijbehorende kost.

Afrekening van de kosten

Om de kosten die de verhuurder namens de huurder maakt, zoals onderhoudscontracten of gemeenschappelijke lasten, door te rekenen, zijn er twee opties:

  • Een vast maandelijks forfait
  • Een afrekening op basis van de werkelijke kosten. De huurder betaalt maandelijks een provisie en ontvangt eenmaal per jaar een afrekening met bewijsstukken van de gemaakte kosten.

De gekozen afrekeningsmethode kan in overleg tussen huurder en verhuurder aangepast worden.

Veelgestelde vragen

Graag zetten we enkele veelgestelde vragen voor u op een rij.
Kunt u uw vraag hieronder niet vinden? Neem dan gerust contact met ons op!

Overname gas en elektriciteit bij verhuis

Bij elke nieuwe verhuur vullen huurder en verhuurder samen een overnamedocument in voor zowel elektriciteit als gas. Greet van Thuismakelaar.be levert dit document met plezier voor je aan.

Wat moet ik invullen op het overnamedocument?

  1. EAN- en meternummers
  2. Meterstand en energiemaatschappij
  3. Handtekeningen van zowel huurder als verhuurder, inclusief de datum van overname

Let op: Dit document is géén aansluiting bij een energiemaatschappij.
Als huurder moet je zelf telefonisch of online je gegevens doorgeven aan de door jou gekozen energiemaatschappij (zoals Luminus, Engie, Eneco, etc.).

Overname water bij verhuis

Online aanvragen van het verhuisdocument bij Pidpa:

Ga naar de website van Pidpa, kies voor ‘verhuisdocument’ en vul het adres in om het document direct aan te vragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan rechtstreeks contact op met de klantenservice van Pidpa via klant@pidpa.be.

Wat is een plaatsbeschrijving?

Een plaatsbeschrijving is een nauwkeurige omschrijving van de huidige staat van een woning, waarbij alle details worden vastgelegd en ondersteund met foto’s.

Als we spreken over een volledige en gedetailleerde omschrijving, bedoelen we ook de meterstanden, aantal sleutels enz.
Deze omschrijving wordt besproken met zowel huurder als verhuurder aangezien het document een garantie is voor beide partijen.

Eventuele opmerkingen over gebruiksslijtage of schade worden duidelijk gemarkeerd.
Bij iedere verhuur is het verplicht om een plaatsbeschrijving op te stellen.

Voor meer informatie over plaatsbeschrijvingen kun je altijd contact opnemen met Greet van Thuismakelaar.be, die je graag verder helpt.

Moet ik mijn huurcontract en plaatsbeschrijving laten registreren?

Ja, het registreren van deze documenten is wettelijk verplicht.
Dit kan nu ook eenvoudig online via: http://financien.belgium.be/nl/E-services/MyRent

Als huurder van Hestia hoeft u zich hier echter geen zorgen over te maken.
Wij nemen dit graag voor u uit handen. Onze partner Thuismakelaar zorgt namelijk voor de registratie van zowel de plaatsbeschrijving als het huurcontract.

Hoe zeg ik mijn huurcontract op?

Als huurder kun je je huurcontract altijd opzeggen door een aangetekende brief te sturen naar de verhuurder. De juiste contactgegevens vind je terug in je huurcontract.

De opzegging gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de dag waarop de aangetekende brief is verzonden, met een opzegtermijn van drie maanden.

Voorbeeld: Stuur je de opzegbrief op 17-02-2022, dan begint de opzegperiode op 01-03-2022 en eindigt deze op 31-05-2022.

Wanneer de verhuurder het huurcontract opzegt, moet hij de geldende wetgeving volgen.

Welke verzekeringen moet ik afsluiten bij het huren van mijn woning?

Elke huurder is verplicht een brandverzekering af te sluiten, gecombineerd met een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering voor schade aan derden.

Bij de start van het huurcontract vraagt de verhuurder een bewijs van deze verzekeringen op.
Onze service medewerker Nancy zal tijdens haar jaarlijkse bezoek aan elke huurder een bewijs vragen van betaling/verlenging van de aansprakelijkheidsverzekering voor derden.

Checklist: wat moet je doen als huurder bij het afsluiten van een huurcontract

  1. Je gaat langs bij de bevolkingsdienst van je gemeente of stad.
  2. Je geeft de meterstanden van energie en water door aan de leveranciers.
  3. Je neemt contact op met je verzekeringsmakelaar betreft de brandverzekering (inboedel en aansprakelijkheid derden).

 

Tour de Verhuur

Onze service medewerkster Nancy brengt jaarlijks een kort bezoek aan elke wooneenheid van Hestia. Tijdens dit bezoek kunt u uw vragen aan Nancy stellen en eventuele klusjes of verbeteringswerken doorgeven. Ook controleren we of de contactgegevens die wij van u hebben nog correct zijn.

Deze bezoeken worden steeds vooraf ingepland en u ontvangt tijdig bericht over de datum en het tijdstip van Nancy’s komst. Het bezoek duurt gemiddeld ongeveer vijftien minuten.

 

 

Onze huurders aan het woord

Wij huren al gedurende 9 jaar een appartement van Hestia en zijn zeer te spreken over de geboden service en de kwaliteit van het gehuurde appartement . Onze beoordeling is 9 op 10, want 10 op 10 zal niet geloofwaardig overkomen.

– Diana en Frits van der Aa – huurders

The Hestia team is always willing to assist with my housing questions, and helps keeping the building life pleasant for all.

– Céline C. – huurder

Bij Hestia is het altijd in orde.

– Simon B. – huurder

Het is hier heerlijk ouder worden omwille van het leuke appartement met de gezellige tuin en de onberispelijke service van de verhuurder.

– Ria Gevers – huurder

Our apartment and the building itself are great – well designed and maintained to a high standard. We found dealing with the company really easy when we decided it was for us. Everyone at Hestia has been friendly, responsive to our needs and we would not hesitate in recommending them. Its high quality accommodation and equally the service from the team matches that expectation.

– Neil & Sue Jarvis – huurders

Vragen, ideeën of tips?

Als huurder bent u bij uitstek de juiste persoon om ons feedback, tips of suggesties te geven.
Heeft u bijvoorbeeld een slim opbergsysteem bedacht voor de gemeenschappelijke kelder van het appartementsgebouw?
Of zou u graag een prikbord zien in de inkomhal waar buren boodschappen en oproepen kunnen plaatsen?

Hestia hoort het graag van u, via e-mail, telefonisch of tijdens het jaarlijkse Tour de Verhuur-bezoek.